Rdza jest zmorą większości miłośników motoryzacji. O ile Twój pojazd nie jest wykonany w całości z plastiku lub włókna szklanego, rdza w końcu zatopi swoje szpony w metalu i spowoduje kłopoty. Możesz podjąć wiele kroków, aby zapobiec rdzy, ale kiedy już się pojawi, trudno się jej pozbyć. W przeszłości jedynym realnym rozwiązaniem było całkowite usunięcie zardzewiałego metalu i zastąpienie go nowym, ale współczesna nauka i technologia mają kilka sztuczek na usuwanie rdzy, które mogą pomóc zaoszczędzić Ci trochę bólu głowy.
Co to jest rdza?
Utlenianie stali i żelaza jest procesem chemicznym, w którym tlen i roztwór (zazwyczaj woda) działają w celu usunięcia elektronów z jednego materiału (żelaza) do drugiego (roztworu - wody), co tworzy czerwony tlenek, skorupiastą, łuszczącą się warstwę metalu. Z czasem, pod wpływem tlenu i wody, całe żelazo i jego stopy utlenią się i zamienią w pył. Taka jest natura żelaza.
Jak możemy usunąć rdzę?
Farba i inne powłoki mają za zadanie nie tylko nadać formom metalowym estetyczny wygląd, ale również zabezpieczyć je przed dostępem powietrza i wody. Gdy ta warstwa zostanie naruszona, rozpoczyna się proces utleniania. Istnieje kilka metod usuwania warstwy rdzy, a wszystko zależy od tego, jak poważne stało się utlenianie.
Mechaniczna
Aby usunąć i wyleczyć pompę hamulcową, potrzebujemy kilku produktów - preparat antykorozyjny NAPA, środek do czyszczenia hamulców i w celu ochrony wykończenia - płytkę antypoślizgową.
Wypróbowaną i prawdziwą metodą usuwania rdzy jest stare, dobre usuwanie mechaniczne. Można to osiągnąć przez śrutowanie, druciane tarcze, szlifowanie lub szlifowanie. Śrutowanie jest najlepszą metodą mechaniczną, ponieważ dociera do miejsc, do których trudno dotrzeć szczotkami i szlifierkami. Śrutowanie jest łatwe w przypadku małych części, zwykle wykorzystuje się do tego celu komorę śrutowniczą, ale duże powierzchnie, takie jak panele nadwozia, są drogie, ponieważ potrzebny jest specjalny sprzęt do wykonania pracy, a niedoświadczony operator może zniszczyć metal, który chce się uratować.
Chemia
Jest to obszar, na którym skupimy nasze wysiłki, ponieważ produkty do chemicznej obróbki rdzy zmieniły się w ciągu ostatnich kilku lat. Istnieją środki chemiczne, które usuwają rdzę, oraz środki chemiczne, które chemicznie przekształcają rdzę w inną formę materiału. Jest to doskonała opcja dla trudno dostępnych miejsc i elementów, które nie są łatwe w leczeniu rdzy.
Preparat przeciwrdzewny, w tym przypadku NAPA Rust Treatment, jest konwerterem. Przy użyciu kwasów garbnikowych i kilku innych składników, spray przekształca aktywny czerwony tlenek w nową substancję zwaną taninianem żelaza. Jest to bariera ochronna, która zasadniczo wykorzystuje warstwę rdzy jako barierę dla tworzenia się nowej rdzy, uszczelniając utlenioną warstwę. Te działają dobrze dla części, które nie są na zewnętrznym korpusie pojazdu, a zwłaszcza samej blachy. Powodem tego jest kompatybilność z powłokami wierzchnimi i ogólnym wykończeniem pojazdu. Dla wszystkiego innego, to uczciwa gra.
Projekt usuwania rdzy
Aby zademonstrować skuteczność preparatu NAPA Rust Treatment, wzięliśmy zardzewiałą pompę hamulcową i przygotowaliśmy ją do zabiegu. Do prawidłowego wykonania pracy potrzebne będzie kilka przedmiotów.
Narzędzia
- Szczotka drucianaSzmatka lub ręcznikRękawiczki
Materiały
- Impregnat przeciwrdzewnyŚrodek do czyszczenia hamulcówPłytka ślizgowa (nasza opcjonalna powłoka nawierzchniowa)
Krok 1
Najpierw kładziemy część na stole. Obróbka antykorozyjna wymaga na początek czystej części, więc została ona dokładnie wyszorowana szczotką drucianą. Jeśli pominiesz ten krok, obróbka nie będzie działać tak dobrze. Luźny kamień musi zostać usunięty, aby obróbka mogła przynieść efekty.
Krok 2
Następnie spryskaliśmy część środkiem do czyszczenia hamulców. Często używamy środka do czyszczenia hamulców, ponieważ nie uszkadza on uszczelek gumowych i szybko wysycha.
Krok 3
Po przygotowaniu czystej części nałożono trzy lekkie warstwy impregnatu przeciwrdzewnego w odstępie ok. 15 minut. Następnie pozostawiono ją na noc do odpoczynku.
Leczenie zostało przekształcone całą powierzchnię w czarną powłokę, to warstwa taninianu żelaza. Musisz pokryć ją czymś jeszcze, nie zostawiaj jej po prostu w stanie surowym.
Krok 4
Aby pompa hamulcowa znów wyglądała jak część żeliwna, użyliśmy sprayu grafitowego Slip Plate. Ten produkt działa naprawdę dobrze i jest łatwy do zastosowania. Dodatkowo, przykleja się do wszystkiego i jest odporny na chemikalia, ponieważ nie jest to tak naprawdę farba, tylko grafit w płynnym spoiwie.
Płytka poślizgowa nakładana jest w 2-3 średnio mokrych warstwach, z 15 minutową przerwą. Odczekaj kilka godzin, aby część wyschła, co daje jednolite matowo-szare wykończenie.
Krok 5
Aby uzyskać błyszczący wygląd żeliwa, część została wypolerowana ręcznikiem. Dzięki temu uzyskamy ładny połysk, który będzie utrzymywał się przez długi czas. Jeśli kiedykolwiek zmatowieje, można po prostu wypolerować go ponownie, a połysk powróci. Slip Plate jest dobry do 400 stopni i można go naprawiać, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba.