Wiesz już, że twój samochód nie może funkcjonować bezpiecznie i prawidłowo bez dobrych, solidnych kół. To, czego możesz nie wiedzieć, to fakt, że koło jest dalekie od prostego elementu. Faktycznie, projektowanie koła jest bardzo skomplikowane i składa się z kilku elementów, które muszą być ze sobą zintegrowane.

Dobrym tego przykładem jest łożysko koła. Łożyska kół mają decydujące znaczenie dla współdziałania kół - w szczególności piasty, opony i zespołów - w celu harmonijnego działania. Są one również podatne na nadużycia, dlatego tak ważne jest, aby znać znaki ostrzegawcze. Ale zanim zagłębimy się w złe łożyska, objawy, uderzenia i koszty, równie ważne jest zrozumienie, co to jest.

Co to jest łożysko koła?

Łożysko koła to zestaw stalowych kulek trzymanych razem w metalowym pierścieniu, zwanym wyścigiem. W środku kół znajduje się pusty kawałek metalu, nazywany piastą. Łożyska kół ciasno pasują do wnętrza tej piasty i jeżdżą na metalowym wale osi, pomagając zmniejszyć tarcie podczas obracania się koła.

Różnią się one od łożysk silnika, ponieważ nie ma stałego źródła smarowania łożysk kół, co oznacza, że muszą one być wystarczająco szczelne, aby utrzymać z dala od wody i kurzu drogowego. Utrzymują one również cały ciężar pojazdu podczas jazdy, dlatego też narażone są na wiele nadużyć wynikających z nierówności dróg, wybojów, a także sił poprzecznych podczas skręcania.

Diagnostyka łożysk kół

Jak w przypadku większości części samochodowych, łożysko koła może w końcu ustąpić miejsca zużyciu, a nawet może wymagać wymiany. Skąd będziesz wiedzieć, kiedy nadszedł czas na wymianę łożyska koła lub przynajmniej mieć swój pojazd oglądany przez profesjonalistę motoryzacyjnego? Zwróć uwagę na niektóre z kluczowych znaków ostrzegawczych złego łożyska koła.

Jak powiedzieć, kiedy łożyska kół się zepsują?

Łożyska kulkowe są najbardziej rozpowszechnionym typem łożysk kół używanych obecnie (wraz z łożyskami rolkowymi - choć te ostatnie nie mają uniwersalności tych kulkowych). Innymi typami są łożyska stożkowe, stosowane głównie w samochodach ciężarowych, oraz precyzyjne łożyska kulkowe, przeznaczone do intensywnych obciążeń promieniowych. Niezależnie od typu pojazdu, znaki ostrzegawcze są takie same, a w szczególności zły dźwięk łożyska koła.

Oto tylko kilka rzeczy, o których należy pamiętać:

  • Przede wszystkim, słuchajcie! Najczęstszym i najłatwiejszym do zidentyfikowania objawem złego łożyska koła jest objaw słyszalny. Jeśli zauważysz szum szlifowania lub tarcia pochodzący z koła lub opony, zwróć uwagę, że jest to bardzo prawdopodobne, że jest to spowodowane przez złe łożysko koła - zwłaszcza jeśli hałas staje się głośniejszy, gdy pojazd przyspiesza.
  • Jest to kolejna widoczna oznaka złego łożyskowania koła: Samochód, który podczas jazdy czuje się luźno. Luźność może być trudna do przeniesienia, ale w zasadzie oznacza to kierowanie samochodem i stwierdzenie, że wydaje się on mniej responsywny lub mniej precyzyjny niż zwykle. Luźne kierowanie nie zawsze jest spowodowane problemem z łożyskami kół, ale bardzo często może być. Czasami łożyska kół mogą ulec zużyciu, co powoduje ich poluzowanie w zespole kół.
  • Związanym z tym zjawiskiem jest ciągnięcie. Czy podczas jazdy samochód jedzie tam, gdzie mu każesz, czy też wydaje się, że ma swój własny umysł, poruszający się w określonym kierunku? Ponownie, nie zawsze jest to spowodowane problemem z łożyskiem koła, ale to z pewnością może być winowajcą.

Na koniec, zwróćcie uwagę na opony. Regularne obracanie opon może pomóc zapobiec ich zużyciu, ale jeśli okaże się, że masz bardzo nierównomierne zużycie, może chcesz, aby łożyska koła patrzył.

Jak odróżnić zły hałas łożyska koła

Humming Noises

Z pojazdu wydobywa się wiele dźwięków, które są powodem do obaw, dlatego ważne jest, aby je rozróżnić, aby uniknąć błędnej diagnozy. Hałas może być mylący: szum podczas jazdy może być spowodowany kilkoma różnymi problemami, począwszy od opon, ale może to być również łożysko koła lub przegub CV.

piszczenie i warczenie

Klasyczne odgłosy złego łożyska koła to cykliczne świergotanie, piszczenie i/lub warczenie. Można również stwierdzić, że dźwięk ten jest związany z łożyskami kół, jeśli zmienia się proporcjonalnie do prędkości pojazdu. Dźwięk może się pogarszać z każdym zakrętem, lub może zniknąć na chwilę.

Hałas różnicowy z tyłu a hałas łożyska koła

Hałas wyjący, który występuje wyłącznie podczas zwalniania, jest dość dobrym wskaźnikiem luźnego wstępnego obciążenia łożysk zębatych. Jeśli wyje podczas przyspieszania przy różnych prędkościach, to prawdopodobnie są to zużyte koła zębate. Jednak nadmiernie zużyte łożyska mają również tendencję do wyjących odgłosów, gdy nie obsługują one prawidłowo kół zębatych. Mają też tendencję do dudnienia podczas skręcania.

Złe łożysko koła jest poważnym problemem

Krótko mówiąc: problem z łożyskami kół może zagrażać płynności jazdy i długowieczności opon, ale co więcej, może powodować prawdziwe obawy o bezpieczeństwo. W związku z tym, ważne jest, aby łożyska kół były sprawdzane już przy pierwszych oznakach problemów.

Nie bierz tego często cholernego komponentu samochodowego za pewnik. Uważajcie na te znaki ostrzegawcze. Przy pierwszych oznakach kłopotów, weź pojazd do środka, aby łożyska kół były kontrolowane przez profesjonalistę.