Gdyby nie możliwość sterowania przepustnicą, większość silników nie byłaby zbyt użyteczna. Wyobrażasz sobie, że silnik Twojego samochodu mógłby pracować tylko z prędkością 4000 obr/min? Nawet kierowcy drag racerów muszą na żądanie uruchomić silnik od biegu jałowego do czerwonej linii. Aby utrzymać silnik na biegu jałowym, może on korzystać z zaworu sterującego pracą silnika na biegu jałowym.
Co to jest zawór regulacyjny biegu jałowego?
Zawór regulacji biegu jałowego umożliwia płynną pracę silnika na biegu jałowym, a nie zgaśnięcie podczas postoju. Będzie to trwało do momentu wciśnięcia pedału gazu i ponownego ruszenia pojazdu. W silnikach benzynowych prędkość obrotowa silnika zależy od przepływu powietrza, który jest regulowany przez korpus przepustnicy. Pedał gazu otwiera przepustnicę, umożliwiając przepływ powietrza do kolektora dolotowego. Większa przepustnica oznacza więcej powietrza i większą prędkość obrotową silnika. Zwolnienie pedału gazu powoduje zamknięcie korpusu przepustnicy, co zmniejsza przepływ powietrza i prędkość obrotową silnika.
Brak przepływu powietrza oznacza brak prędkości obrotowej silnika, co nie jest praktyczne, gdy siedzisz na znaku stopu i czekasz na ponowne ruszenie. Zawór kontroli powietrza na biegu jałowym, zwany również zaworem IAC lub zaworem powietrza pomocniczego, omija zamknięte płytki przepustnicy, aby zapobiec zgaśnięciu silnika. W zależności od konstrukcji, zawór IAC może być częścią korpusu przepustnicy, może być do niego przymocowany lub od niego oddzielony.
Dlaczego zawory sterujące przepływem powietrza na biegu jałowym są ważne?
"Po co to tak komplikować?" - można by zapytać. Jeśli to tylko obejście, to czy nie wystarczyłoby lekkie otwarcie przepustnicy lub wytaczanie stałej kryzy? Rzeczywiście, w silnikach gaźnikowych było to wystarczające, ale nigdy nie były one szczególnie wydajne i czułe. Na biegu jałowym, stała kryza lub otwarcie przepustnicy mogły spowodować zgaśnięcie silnika z wtryskiem paliwa, jeśli wspomaganie układu kierowniczego lub klimatyzacja obciążały silnik, dlatego potrzebna była zmienna regulacja biegu jałowego.
Sterowanie komputerowe i elektroniczny wtrysk paliwa ułatwiły osiągnięcie wydajnej i czułej regulacji biegu jałowego. Zmotoryzowane lub elektroniczne zawory IAC mogą otwierać lub zamykać obwodnicę w różnym stopniu, w zależności od obciążenia silnika. Na przykład, przy braku obciążenia, zawór IAC może otwierać się tylko nieznacznie. Podczas manewrów parkowania, wspomaganie kierownicy lub obciążenie elektryczne spowalnia silnik, ale zawór IAC (wykorzystując informację zwrotną z czujnika prędkości obrotowej silnika) otwiera się nieco bardziej, aby zapewnić stałą prędkość obrotową silnika i wystarczającą moc, aby zapobiec zgaśnięciu silnika.
Objawy uszkodzonego zaworu regulacji powietrza na biegu jałowym
Jeśli silnik pracuje nierówno, zacina się podczas parkowania lub wpada w tryb jazdy, może to oznaczać problem z zaworem IAC. Osady węglowe są najczęstszym problemem z IAC, ponieważ mogą one blokować małe otwory i utknąć w zaworach. Czyszczenie zaworu IAC i przewodów, które go zasilają węglem powinno zapobiec tego typu problemom.
Problemy elektryczne są mniej powszechne, ale mogą być łatwiejsze do zidentyfikowania, jeśli ustawiają kody usterek diagnostycznych w module sterowania silnikiem. Naprawa przewodów lub wymiana zaworu IAC może być konieczna w przypadku problemu elektrycznego.
Zawór kontroli powietrza na biegu jałowym ma długą historię, ale zniknął z wielu pojazdów z systemem fly-by-wire. Silniki z elektronicznym sterowaniem korpusu przepustnicy mogą wykorzystywać silnik korpusu przepustnicy do modulowania prędkości obrotowej silnika na biegu jałowym, działając autonomicznie do momentu naciśnięcia pedału gazu przez kierowcę. Jeśli jednak jeździsz starszym pojazdem z zaworem IAC, wiedza o tym, czym jest i jak o niego dbać, może pomóc w utrzymaniu sprawnego działania silnika.
Sprawdź wszystkie produkty do czyszczenia silnika dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednemu z 17 000 punktów NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat zaworów regulacyjnych powietrza biegu jałowego, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Flickr.