Skrzynie biegów są tak nazwane, ponieważ pobierają moc wytwarzaną w silniku i przekazują ją do kół pojazdu, umożliwiając mu jazdę z różnymi prędkościami i w różnych kierunkach. Dwa rodzaje skrzyni biegów w nowoczesnych pojazdach to ręczna i automatyczna, ale kilka postępów w technologii prowadzi do ulepszeń, takich jak skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem. Czym jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów i co odróżnia ją od innych?
Zrób to sam
Wszystkie skrzynie biegów wykorzystują zestawy kół zębatych i zasadę przełożeń do zmiany biegów "w górę" i "w dół", ale manualne i automatyczne skrzynie biegów robią to inaczej. Manualne skrzynie biegów wykorzystują sprzęgło do odłączenia się od silnika i przełączenia się na nowy zestaw biegów zapewniający inny moment obrotowy. Skrzynia biegów jest określana jako manualna, ponieważ polega na bezpośrednim wprowadzeniu danych przez kierowcę w celu wybrania żądanego biegu w miarę zmiany warunków jazdy.
Wielu kierowców preferuje kontrolę i odczucia związane z manualną skrzynią biegów (choć mogą być one bardziej skomplikowane), a mechanicy mogą łatwiej pracować przy takich skrzyniach. Jednak nie są one tak popularne jak automatyczne skrzynie biegów u większości nabywców i producentów, więc na drogach widać ich coraz mniej.
Zrób to za mnie
Automatyczne skrzynie biegów wymagają od kierowcy wybrania kierunku jazdy. Następnie skrzynia biegów wybiera odpowiedni bieg w zależności od zapotrzebowania poprzez skomplikowaną serię hydraulicznie uruchamianych obwodów przekładni i zaworów, wykorzystując regulację ciśnienia i przemiennik momentu obrotowego zamiast sprzęgła, aby odłączyć się od silnika.
Ten zautomatyzowany proces sprawia, że pojazdy z automatyczną skrzynią biegów są łatwe w obsłudze i popularne wśród konsumentów. Wymagają one również mniej konserwacji niż skrzynie manualne.
Podwójne sprzęgło dla mnie
Czym więc jest skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem? Przekładnia dwusprzęgłowa (DTC) jest technicznie rzecz biorąc przekładnią automatyczną, ale z racji swojej konstrukcji łatwo ją pomylić z hybrydą. Znana również jako skrzynia biegów z bezpośrednią zmianą biegów, biegi są ustawione podobnie jak w manualnej skrzyni biegów, ale są dwa sprzęgła: jedno dla biegów parzystych i jedno dla nieparzystych. Sprzęgła są zautomatyzowane, dlatego uważa się je za automatyczne, chociaż niektórzy producenci dają kierowcy większą kontrolę niż inni.
DTC mogą wstępnie obciążać biegi za pomocą automatyki komputerowej, co oznacza, że zmieniają biegi szybko i płynnie. Mogą pochwalić się większą oszczędnością paliwa i przyspieszeniem oraz znacznie płynniejszą pracą i zmianą biegów w porównaniu do skrzyń manualnych.
Z naciskiem na technologię w przemyśle samochodowym, DTC będą prawdopodobnie nadal rosły w popularność, jak również wydajność. Zwracaj na nie uwagę podczas jazdy lub poszukiwania kolejnego pojazdu.
Sprawdź wszystkie produkty do skrzyń biegów dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednemu z 17 000 punktów NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat dwusprzęgłowych skrzyń biegów, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Flickr.