Przed podjęciem decyzji o wyborze nowych opon warto wiedzieć, jakie typy opon są już zamontowane w Twoim samochodzie. Twój mechanik powinien być dobrym źródłem informacji o tym, jakie opony będą dla Ciebie najlepsze, ale to, jakich opon potrzebujesz, zależy wyłącznie od tego, gdzie i kiedy jeździsz.
Istnieje wiele różnych typów opon, które doskonale nadają się do różnych celów, więc należy przeczytać opisy i sprawdzić, które z nich najbardziej pasują do Ciebie i Twoich nawyków jazdy.
Jak oznaczone są opony?
Opony są oznaczane za pomocą "wskaźników typu serwisowego", które składają się z serii od 8 do 10 liter i cyfr. Dla niewprawnego oka mogą one wyglądać bardzo skomplikowanie, ale wystarczy tylko kilka informacji, aby prawidłowo zidentyfikować opony, które już posiadasz.
Jeśli kod zaczyna się od litery "p", oznacza to, że opony mają rozmiar "p-metryczny", czyli są przeznaczone do pojazdów osobowych (samochodów osobowych, minivanów, lekkich pickupów). Jeśli na początku kodu nie ma żadnej litery, oznacza to, że opony mają rozmiar metryczny. Opony w tym rozmiarze są najczęściej stosowane w samochodach europejskich.
Litera T przed kodem opony oznacza, że opona została zaprojektowana jako tymczasowa opona zapasowa i powinna być używana tylko do czasu wymiany lub naprawy przebitej opony.
LT to kod stosowany w przypadku opon przeznaczonych dla pojazdów, które będą przewozić ciężkie ładunki lub holować inne pojazdy. Jeżeli kod zaczyna się od ST, oznacza to, że opona nigdy nie została zaprojektowana do montażu w samochodzie osobowym lub dostawczym, ale raczej powinna być używana na łodziach lub przyczepach.
Po literach następuje seria cyfr. Nie są one tak skomplikowane, jak się wydaje. Pierwsze trzy cyfry oznaczają szerokość opony w milimetrach. Kolejne dwie liczby (po znaku / ) oznaczają wysokość opony od obręczy do bieżnika, wyrażoną jako procent szerokości boku opony.
Po tych pięciu cyfrach znajduje się kolejna litera. Litera ta odnosi się do budowy opony. Litera R oznacza, że opona ma budowę radialną, D oznacza budowę diagonalną, a B oznacza, że opona ma budowę opasaną. Następująca po tym liczba oznacza średnicę obręczy w calach. Będzie to liczba z zakresu od 8 do 28.
Następnie znajduje się spacja, a po niej kombinacja trzech liter i cyfr oznaczająca opis użytkowy opony. Będziesz musiał sprawdzić to w indeksie lub katalogu, aby dowiedzieć się, co dokładnie oznacza Twoja opona. Jeśli więc masz oponę oznaczoną P255/50R16 91S, oznacza to, że jest to opona przeznaczona do samochodów osobowych, o szerokości ściany bocznej 255 mm i wysokości (od obręczy do bieżnika) równej 50% 255 mm (127,5 mm). Została ona wyprodukowana dla koła 16-calowego.
Skorzystaj z ofert na nowe opony
Typy opon
Istnieją różne rodzaje opon, o których należy wiedzieć przed podjęciem decyzji, które z nich zamontować w swoim samochodzie. Istnieją opony letnie
, które prawdopodobnie już masz zamontowane, opony zimowe, opony całoroczne i opony typu "run flat", aby wymienić tylko najbardziej powszechne typy.
O oponachzimowych
mówi się często, gdy na początku każdego roku w różnych częściach Wielkiej Brytanii pojawia się lód i śnieg, ale w rzeczywistości jest bardzo niewiele miejsc w Wielkiej Brytanii, w których opony te są prawdziwą koniecznością. Są one zaprojektowane, aby pomóc zapewnić większą przyczepność podczas jazdy na śliskich, oblodzonych drogach i poprawiają wydajność łamania samochodu w warunkach zimowych. Mają one zazwyczaj blokowy wzór na bieżniku, który ma szerokie, głębokie rowki, aby pomóc zapewnić większą trakcję i kontrolę podczas jazdy po lodzie lub śniegu. Jeśli na przykład zamierzasz jeździć na nartach, opony zimowe są bardzo dobrym pomysłem, aby pomóc Ci dostać się na strome, kręte ścieżki prowadzące do ośrodków narciarskich. Jeśli jednak zamierzasz jeździć zimą po autostradzie w Wielkiej Brytanii, to prawdopodobnie nie są one aż tak przydatne.
Opony całoroczne to takie, które nadają się do użytku przez cały rok. Może nie zapewniają one najlepszych osiągów samochodu przez cały czas, ale zapewniają przyzwoite osiągi w każdych warunkach i zapobiegają konieczności ciągłej zmiany opon.
Opony typu run flat są montowane w większości nowych samochodów przez większość producentów. Opony te są niezwykle pomocne, jeśli nie jesteś dobrze zaznajomiony z wymianą opon na poboczu drogi, ponieważ pozwalają one na kontynuowanie jazdy przez kilka kilometrów po przebiciu opony. Opony te nie są tak łatwe w naprawie jak inne rodzaje opon, więc jeśli dojdzie do przebicia, prawdopodobnie trzeba będzie wymienić całą oponę, co będzie droższe, ale zaoszczędzi kłopotów związanych z wymianą opony zapasowej.
Indeks prędkości
Nie wszystkie opony mają indeks prędkości, ale jeśli Twoje mają, to oznacza to, że istnieje bezpieczny limit prędkości, przy której opony mogą się poruszać. Zazwyczaj jest to 150 mph. Realnie rzecz biorąc, jeśli jeździsz po drogach w Wielkiej Brytanii, nie osiągniesz tak dużych prędkości, ale warto sprawdzić, jakie ograniczenia obowiązują na nowych oponach, które masz założone. Opony zimowe często mają większe ograniczenia niż normalne lub letnie.
Dowiedz się więcej na: http://stando.com.pl