Turbosprężarka: Co powinienem wiedzieć i na co zwrócić uwagę podczas jazdy?

16 października 2019, 12:39 silnik turbosprężarka

W dzisiejszych czasach turbosprężarka jest standardem w silnikach diesla i benzynowych, ale większość właścicieli samochodów nie wie tak naprawdę, jakie cechy ma turbosprężarka

i na co powinni zwrócić uwagę podczas jazdy. Dlatego zebraliśmy najważniejsze informacje o turbosprężarkach, abyś wiedział dokładnie jak one działają, co robią i jak możesz utrzymać swoją turbosprężarkę w najlepszy sposób.

Co robi turbosprężarka?

Turbosprężarka zwiększa osiągi silnika spalinowego

. Silnik uzyskuje swoją moc w wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Dlatego też, wydajność silnika wzrasta również wtedy, gdy otrzymuje on więcej tej mieszanki. Aby zwiększyć kubaturę, często zwiększa się objętość cylindra lub dodaje dodatkowy cylinder. Ten sam warunek można osiągnąć poprzez wtrysk większej ilości powietrza do istniejących cylindrów. Za to właśnie odpowiedzialna jest turbosprężarka.

Jak działa turbosprężarka?

Silnik bez turbosprężarki zasysa tylko świeże powietrze i podaje je do procesu spalania. Silnik z turbosprężarką będzie dodatkowo wykorzystywał powietrze wylotowe. W ten sposób uzyskuje się wyższe osiągi silnika przy niższym zużyciu paliwa i lepszym poziomie emisji spalin.

Turbosprężarka składa się zazwyczaj z turbiny spalinowej i turbosprężarki, które są zamontowane na wspólnym wale. Gaz przepływa z zewnątrz do wewnątrz turbiny, natomiast z wewnątrz na zewnątrz do sprężarki. Najpierw powietrze wylotowe jest przyspieszane przez turbinę i kierowane do sprężarki. W sprężarce powietrze jest następnie sprężane.

Sprężone powietrze jest następnie przepuszczane przez chłodnicę powietrza, aby je dostatecznie schłodzić. Jest to szczególnie ważne, aby zmniejszyć emisję spalin i zwiększyć wydajność silnika. Następnie powietrze jest kierowane do cylindrów i wraz z wtryskiwanym paliwem napędza tłoki. Dzięki temu uzyskuje się lepsze przyspieszenie.

Co to jest twin-turbo?

Wiele silników z turbodoładowaniem posiada dwie turbosprężarki zamiast jednej dużej turbiny. Turbosprężarki są nieco mniejsze i dzielą strumień spalin z cylindrów. Oznacza to, że w silniku sześciocylindrowym, każda turbosprężarka wykorzystuje spaliny z trzech cylindrów.

Dużą zaletą dwóch turbosprężarek jest ich mniejsza bezwładność masowa. Oznacza to, że duża turbosprężarka potrzebuje więcej energii, a tym samym wyższych obrotów silnika, aby wytworzyć użyteczne ciśnienie doładowania. W przypadku dwóch turbosprężarek jest inaczej, ponieważ już przy niższych prędkościach obrotowych mogą one wytwarzać wystarczająco dużo sprężonego powietrza. Ponadto mogą one zapewnić wystarczającą moc nawet przy bardzo wysokich prędkościach obrotowych.

Co to jest turbo lag

Turbo lag odnosi się do braku mocy, którą posiada turbosprężarka do momentu osiągnięcia określonej prędkości. W dzisiejszych czasach nie zdarza się to zbyt często, dlatego termin ten odnosi się przede wszystkim do turbosprężarek z lat 90-tych.

Uzyskaj oferty na prace z turbo

Jak długo wytrzymuje turbo?

Z reguły, turbosprężarki powinny działać przez cały okres eksploatacji silnika i nie powinny być wcześniej wymieniane. Jednak żywotność turbosprężarki zależy od wielu różnych czynników, dlatego w niektórych przypadkach może być konieczna wymiana lub naprawa turbosprężarki.

Jak można zapobiec uszkodzeniom turbo?

Dzięki wysokiej jakości warsztatom samochodowym w naszej sieci wiemy, że większość uszkodzeń turbosprężarki jest spowodowana przez rzeczy, których można uniknąć dzięki regularnym pracom konserwacyjnym i serwisom samochodowym. Dlatego zaleca się przestrzeganie terminów wymiany oleju

, regularną konserwację systemu filtrów oleju, kontrolę ciśnienia oleju i czyszczenie systemu filtrów powietrza. Dzięki temu Państwa turbosprężarka będzie jak najdłużej sprawna i nie będzie musiała być wcześnie naprawiana lub wymieniana.

Jakie są najczęstsze uszkodzenia?

Jednym z najczęstszych uszkodzeń turbosprężarki jest przedostanie się zanieczyszczeń do turbiny lub kompresora turbosprężarki. Również cząsteczki brudu w oleju mogą uszkodzić turbo i spowodować błędy.

Ponadto, brak oleju w silniku może prowadzić do uszkodzenia silnika i turbosprężarki, co może spowodować utratę funkcjonalności i konieczność całkowitej wymiany. Nadmierna temperatura spalin może również uszkodzić turbosprężarkę. Większość podwyższonych temperatur jest spowodowana błędami w systemie zapłonu lub wtrysku paliwa.

Jak jeździć z turbosprężarką?

Turbosprężarka jest narażona na bardzo wysokie temperatury, ponieważ wykorzystuje energię spalin. Normalny silnik benzynowy może rozgrzać się do 1000 stopni. Jeśli samochód jest zaparkowany po długiej jeździe na pełnym gazie, szczególnie po długiej jeździe na autostradzie, w komorze silnika może się tworzyć nagromadzenie ciepła. Dzieje się tak z powodu nagłego braku wiatru, do którego turbo nie potrafi się dostosować. Może to znacznie skrócić żywotność turbosprężarki i dlatego należy tego unikać.

Dlatego należy zawsze unikać silnych zmian temperatury. Jeśli przez dłuższy czas jechałeś autostradą, powinieneś zakończyć jazdę nieco wolniej przez część trasy i nie parkować samochodu natychmiast po zjechaniu z autostrady. W ten sposób turbo może przystosować się do wysokiej temperatury przy mniejszym chłodzeniu.

Jednocześnie należy unikać dużej różnicy temperatur na początku jazdy. Dlatego zaleca się rozgrzanie turbo i silnika przed pełnym przyspieszeniem.

Uzyskaj ofertę na pracę z turbo