Wyboje mogą pojawić się znikąd, a żaden kierowca nie jest odporny na szkody, jakie mogą wyrządzić. Jeśli uderzysz w dziurę w jezdni, od razu będziesz o tym wiedział, ale trwałe skutki mogą pojawić się dopiero po pewnym czasie.
Jak tworzą się wyboje?
Dziury w jezdni powstają, gdy woda dostaje się do pęknięć w nawierzchni i rozmiękcza podłoże, pozwalając drodze zapadać się lub pękać pod wpływem nacisku. Wyboje są szczególnie groźne w północnych klimatach z mroźnymi zimami, gdzie połączenie ciężkiej orki, odśnieżania i cyklu zamrażania i rozmrażania może spowodować poszerzenie istniejących pęknięć, zaostrzając problem. Wyboje można jednak znaleźć wszędzie, a kiedy się na nie natkniemy, warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby upewnić się, że pojazd nie doznał uszkodzeń, które mogłyby narazić nas na niebezpieczeństwo lub spowodować późniejsze problemy.
Sprawdź opony
Pierwszym punktem kontaktu między wybojem a pojazdem jest zazwyczaj opona, dlatego też opony i koła często cierpią najbardziej. Może to oznaczać natychmiastowe przebicie opony, ale nie musi. Po zaparkowaniu w bezpiecznym miejscu należy sprawdzić, czy na oponach nie ma śladów uszkodzeń, takich jak wybrzuszenia lub uszkodzenia ściany bocznej. Sprawdź, czy felgi nie są wygięte, pęknięte lub złamane. Uszkodzone opony mogą być bardzo niebezpieczne, jeśli dojdzie do niespodziewanego wybuchu podczas jazdy, dlatego należy je natychmiast naprawić lub wymienić.
Zwracaj uwagę na zmiany w jezdni wskazujące na uszkodzenia strukturalne
Innymi częstymi ofiarami uszkodzeń spowodowanych przez wyboje są układy kierowniczy i zawieszenia. Elementy takie jak wahacze i drążki kierownicze mogą się zginać lub pękać, a amortyzatory prawdopodobnie nie pękną po przejechaniu jednej wyboistej drogi, ale mogą się zużyć znacznie szybciej. Możesz sprawdzić, jak się trzymają, wykonując szybki test odbicia na zakręcie. Ponieważ uszkodzenia pothole często występuje pod pojazdem i może być lekki zakręt, który jest trudny do zauważenia, problemy z zawieszeniem mogą być odczuwalne przed ich zobaczyć, jeśli nie są one natychmiast poważne, i mogą pogorszyć w czasie. Oznaki tego rodzaju uszkodzeń mogą obejmować nierównomierne zużycie opon i układ kierowniczy, który ściąga na jedną stronę.
Sprawdź, czy nie ma zadrapań i wycieków
Mówiąc o uszkodzeniach, których nie widać, wystarczająco głęboki wyboj może również zadrapać lub uderzyć w inne elementy znajdujące się pod podwoziem. Wydech jest jednym z przykładów - szukaj nowych wgnieceń i nasłuchuj nowych, dziwnych dźwięków dochodzących z tego obszaru, jeśli wjedziesz na głęboką wyrwę. Zarysowania mogą zmniejszyć zdolność komponentów do ochrony przed rdzą, co może spowodować przedostanie się wody i soli, co przyspieszy proces utleniania. Odsłonięte przewody są również potencjalnym celem na wybojach, ponieważ mogą one ulec przecięciu lub przebiciu, co powoduje wycieki.
Jeśli trafiłeś na poważną dziurę, posłuchaj, co mówi Ci Twój samochód. Czy wydaje nowe dźwięki? Wibruje, choć wcześniej tego nie robił? Czy ściąga na jedną stronę lub w jakiś sposób inaczej się prowadzi? Czy pojawiają się nowe wycieki? Jeśli tak, można założyć, że doszło do uszkodzenia, które należy jak najszybciej naprawić, nawet jeśli nie doszło do poważnej awarii, ponieważ wiele problemów spowodowanych przez dziury w jezdni może zacząć się od drobnych, a szybko stać się znacznie poważniejszymi.
Po każdym silnym uderzeniu, prawdopodobnie dobrym pomysłem jest szybkie wyrównanie i ocena przez profesjonalistę.
Sprawdź wszystkie części układu kierowniczego i zawieszenia dostępne na stronie NAPA Online lub zaufaj jednej z naszych 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat tego, co należy sprawdzić, gdy trafisz na wyboje, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Blair Lampe.